Rockabilly hairstyle

Frisyren är viktigast av allt? Det kan faktiskt vara så. Hur snyggt klädd du än är så falerar outfiten om du inte har en fin fixad frisyr.
Här kommer lite inspiration och tips i form av bilder, länkar till bra sidor mm.


Bernie Dexter, Sabina Kelley och Dayna Delux  är några pinglor som kan det där med hår.




På youtube finns massor av bra (och mindre bra) videos med hur man fixar håret.
Sökord: pinup, pinup hairstyle, rockabilly hair, fifties hairstyles, burlesque hair, retro hairstyle

Nedan: Classic retro glamour


Hårblommor är en viktig detalj tycker jag och du kan köpa dem på daisymae.se


Bandana är hett.

Ännu fler frisyrer hittar du i boken " Vintage hairstyling" by Lauren Rennells.
Boken finns att köpa hos HepCat store


1 nilla:

skriven

Missa inte min absoluta favorit på youtube!

http://www.youtube.com/watch?v=e2QyEWv4WDo

Skön tjej som bjuder på sig själv och pratar en del historia samtidigt som hon sätter upp håret i olika frisyrer.

3 Daisymae:

skriven

Svar till Tina:

Hej! Vad gäller frisörer i Göteborg så har jag tyvärr ingen koll alls.

Jag tycker att man hittar fina rockabilly/50-talsinspirerade kläder lite varstans. Blanda gärna nytt och begagnat. Mitt bästa tips är att satsa på färg, gärna ljuvliga pasteller. Sen beror det ju på om du vill klä dig lite tuffare, feminint eller kanske en mix? Att bara söka sig till butiker som riktar sig på rockabillykläder tycker jag är tråkigt (och dyrt)+ att man då ser ut som så många andra med denna stil. Bäst blir det om man blandar.

Googla efter inspirerande bilder och plagg som du gillar och försök sedan hitta så lika plagg som möjligt. Spara bilderna i en mapp i datorn och uppdatera den ofta =)

Ett par perfekt sittande jeans i en mörkare blå nyans tycker jag är viktigt. Sen skulle jag satsa på ett par converse. Fundera ut 5 viktiga basplagg och sattsa på dem till att börja med. Därefter kan du kompletter med ytterligare 5 osv. Tänk på att det tar tid att bygga upp en bra garderob. Klänningar kan du absolut bära till vardags, men man kan ju välja enklare varianter och har man en kofta till klär man ju ner klänningen lite.



Jag la precis upp ett inlägg med plagg från Lindex som jag tycker är vardagsfina. Jag kan göra några fler såna inlägg så kanske du kan hitta nått som du gillar =)



Hoppas du fick lite inspiration nu =)



Önskar dig detsamma!



Kram Malin

2 Tina

skriven

hej! vill så gärna ändra lite på min stil och känner att rockabilly är den ultimata, ursnygga stilen. men behöver lite hjälp med frisyrer och vilka kläder man kan ha på sej på vardagarna (man brukar väl inte ha klänningar på vardagagarna??)



jag är hemma på dagarna med en 9 månader liten pojk och känner att jag behöver lite lättare kläder som gör att jag hinner med honom.

men min första fråga är:

1: var i Göteborg kan jag fixa den ultimata frisyren. alltså som vet hur man gör en riktig 50 tals lugg. jag har redan en lugg men den går lite över ögonbrynen!



2: va är vardagskläderna för en kvinna.

vilka bra rockabillyaffärer tycker du är grymmast att köpa kläder i göteborg (om du vet var dom finns)



ha en kanon fin vår!

kramar Tina